Все для молодого вчителя


Анкета професійної готовності педагога
 Діяльність, уміння, знання, корекція
1.      Розуміння дитячих станів і вміння мотивувати дітей.
2.      Швидкість педагогічної реакції й здатність до експромту.
3.      Позитивна зарядженість, дотепність, гумор.
4.      Уміння знаходити контакт з дітьми, колегами, батьками.
5.      Уміння розподіляти свої сили, творчу енергію протягом дня, тижня, чверті.
6.      Уміння перед входом до школи скидати з себе вантаж 
     проблем.
7.  Толерантність — придбана й розвинена в собі здатність душевного доб­рого ставлення до всього на планеті, вміння прощати, бачити й підтри­мувати в людині прекрасне.
8.      Емпатія — здатність до співпереживання, співчуття, готовність душі допомогти людині, підтримати ЇЇ.
9.      Захопленість усякою справою, за яку взявся.
10.Уміння зберігати дитячі таємниці.
11.Уміння жити інтересами дітей.
12.Ініціативність, енергійність.
13.Авторитет серед учнів і батьків.
14.Уміння тримати розумну дисципліну.
15.Наявність інтересів, привабливих для дітей.
16.Уміння й бажання творити, придумувати, доводити до кінця.
17.Уміння терпляче рухатися до наміченої мети.
Уміння ініціювати, організовувати й допомагати дитячим самодіяльним організаці
18.Уміння вчасно приходити на допомогу.
19.Здатність до пошуку, творчості.
20.Здатність і бажання йти шляхом самоосвіти,       
    саморозвитку.
21.Емоційна розкутість, широка палітра позитивного чуттєвого сприйнят­тя світу. Вміння заразити оточуючих своєю енергією.
22.Стійка етична позиція, моральний закон у душі.
23.Зовнішня привабливість, уміння образно, красиво, виразно й чітко вис­ловлювати свої думки.
24.Здатність до самоіронії.
25.Рефлексивна здатність.
26.Постійна турбота про своє здоров'я та здоров'я учнів.
27.Уміння доводити розпочате до кінця.
28.Щоденна постійна глибока психолого-педагогічна, предметна, методич­на підготовка до уроків.
29.Уміння визнавати свої помилки.
30.Здатність до індивідуальної продуктивної роботи з учнями.



Дискусія на тему: «Яким має бути  сучасний  вчитель ?»

Дискусійні питання
1.  Яким бажають бачити учителя в сучасній школі батьки учнів?
2.         Який учитель подобається учням:

     старанний, відданий справі;
     розсудливий і принциповий;
     легковажний, не завжди організова­ний?

3.         Який учитель привертає до себе увагу?
4.         Який учитель гідний довіри учнів? І на­впаки — якому діти не довіряють?
5.         Коли буває шум у класі? Як це харак­теризує вчителя?
6.         Яких якостей вимагає від учителя де­мократичне суспільство?
7.         Якого учня повинен готувати сучасний учитель для демократичного суспіль­ства?
8.         Яка різниця між якістю знань талано­витого учня в минулому і в сьогоденні?
9.        Чи можна вважати вдалим у педагогіч­ній практиці твердження: «ідеальний учитель — ідеальному учню»?
10.Життя кожної людини індивідуальне, як і її характер. Чи однаково впливає ідеальна учительська інструкція на кож­ну дитину? Від чого залежать вчинки людей, адже вони різні, хоч навчали їх однаково?
11.Який учитель і коли саме, якими вчин­ками, в яких ситуаціях навчає учнів здатності самостійно обирати шлях? Як повинен діяти педагог:
  підштовхувати до дії;
. пропонувати;
    давати можливість;
    спрямовувати?
12.     Що означає поняття «створення умов» для особистого руху учня, власної ініціативи в побудові свого життя?
13.Якими рисами наділений учитель, який виховує вільну людину?
14.Вільнодумство і творчість учителя. Чи є спільне у цих поняттях?
15.Чи можна перевірити загальнокультур­ний рівень учителя за формальними критеріями, чи це щось інше? Запропонуйте свій варіант.
16.Для яких учителів використовують набір чітких критеріїв? До кого застосовують формальну перевірку?
17.Чи не заважають злагодженій роботі ко­лективу вчителів неформальні стосунки окремих педагогів з дітьми, колегами, керівництвом? Чи допустимо це?
18.Що означає вираз: «Учитель гідний до­віри»?
19.Самоорганізація — прогрес чи хаос?
20.Чи не постраждають при самооргані­зації:
     матеріальна база школи;
     рівень знань;
     культура вільного учня?
21.     Від чого залежить авторитет педагога:
     від любові до учнів;
     від рівня його знань;
     від уміння бути в авангарді суспільних подій;
     від пристосованості до вимог.
21.Намалюйте узагальнюючий словесний портрет сучасного учителя.


Поради молодим учителям

1.    Не  вважай школу місцем, не зовсім належним застосуванням твоїм видатним здібностям.
2.    Найди себе, свій образ.
3.    Не замикайся в своєму учительстві.
4.    Будь щасливим, будь оптимістом.
5.    Будь чесним і правдивим.
6.    Цінуй гумор у спілкуванні з учнями.
7.    Не намагайся здаватися розумнішим і кращим, ніж ти є.
8.    Пам’ятай про комплексний характер учительської праці.
          Абсолютних правил нема. Думай сам!

Пам'ятка молодому вчителеві

1.                Вивчай можливості кожного майбутнього
          вихованця.

2.                Пам'ятай: без знання стану здоров'я дітей
 неможливе правильне навчання й виховання їх.    
Виховання має  сприяти зціленню дитини від           хвороб, набутих у попередні роки.

3.                                  Вступаючи в контакт з дітьми, не варто будувати зверхні відносини з ними. Пам'ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими якоюсь мірою  прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості та потреби  кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної праці. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.

4.                                  Частіше усміхайся. Пам'ятай: твоя усмішка при вході до класу свідчить про те, що зустріч з дітьми тобі приємна, усмішка створює з позитивний настрій дітей.

5.   Плануючи свої перші уроки, подумай:
як  учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки для цього потрібно спеціально виховувати, а які з уже наявних  лише закріпити. Пам'ятай: якщо педагог не виховує в учнів системи корисних звичок, то на їх місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших уроків виробляй у вихованців певний  стереотип поведінки, формуй позитивні навички;
які види робіт будуть використані й виконані учнями на уроці, що необхідно зробити для того, щоб завдання виконувалися технічно грамотно, яка спеціальна підготовка для цього потрібна? Пам’ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо  важливими є два елементи: чому навчаться вони, виконуючи ті завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.

6 Важливе завдання вчителя — передбачати ситуації, які виникатимуть на уроці. Пам'ятай: помилці легше запобігти, ніж виправити її.

7 Вчися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на твою думку,  вони помиляються чи у тебе обмаль часу. Пам'ятай: кожен вихованець повинен знати, що ти його вислухаєш.

8 Пам'ятай: основне призначення оцінки — правильно визначити  результати навчання учнів, їх навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.

9 Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільного корисної діяльності учнів. Здебільшого протягом 45 хвилин уроку вчитель ставить перед своїми вихованцями близько 100 вимог. Пам'ятай слова
 А. С. Макаренка: «Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої і рішучої вимоги не можна починати виховання колективу». Вимоги мають бути послідовними. Слід добиватися обов'язкового виконання їх від усього класу, не забуваючи про повагу до особистості учнів.

10.   Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу уроку. Пам'ятай слова В.О.Сухомлинського: «...один із секретів педагогічної творчості й полягає  в тому, щоб пробудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху».

11. Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко аналізувати весь комплекс як власної навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти шкільного життя, здійснювати творчий пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні. Пам'ятай: ведення щоденника з перших кроків твоєї педагогічної  діяльності  дасть змогу активізувати внутрішній діалог із самим собою, сприятиме розвитку педагогічної думки –  відвертої, самокритичної, творчої.

Основні заповіді вчителя

1. Люби дітей, захищай їх любов'ю і  правдою.
2.Не нашкодь.
3.Знайди у дитині добре. 
4.Навчи дітей думати й любити.
5. Виховуй без примусу.
6.Жодного дня без нового.
7.Учитель — друг і помічник учня у його розвитку і самовдосконаленні.
8.Виховуй, спираючись на природу учня.
9.Учитель — автор власної програми, сис­теми, методів роботи.
10. Учитель вчить інших до того часу, поки  сам вчиться.

Немає коментарів:

Дописати коментар