Відкритий урок


Тема .  УМОВИ ҐРУНТОТВОРЕННЯ, ОСНОВНІ ГЕНЕТИЧНІ ТИПИ ҐРУНТІВ, ЗАКОНОМІРНОСТІ   ЇХ ПОШИРЕННЯ.  КАРТА ГРУНТІВ УКРАЇНИ.
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про умо­ви ґрунтоутворення та основні генетичні типи ґрунтів; удосконалити практичні навички та вміння аналізувати карту ґрунтів та знаходити закономірності поширення типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях, виховувати дбайливе ставлення до ґрунту.
Тип уроку:   закріплення  знань, умінь, навичок ( урок-змагання)
Обладнання: слайди, зображення грунтового профілю, картинка ґрунтоутворюючих чинників , грунт і його характеристика у вигляді доміно, яблуко, клей.
Опорні та базові поняття: ґрунтотворні чинники, ґрунти, гумус,  ґрунтовий профіль, гумусовий горизонт, родючість ґрунту.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
- привітання з учнями;;
- перевірка наявності засобів навчання;
- психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. ПОСТАНОВКА МЕТИ І ЗАВДАНЬ
Для того, щоб дізнатись якою ж буде тема сьогоднішнього уроку я пропоную вам відгадати ребус (слайд)

Тема: «Умови ґрунтоутворення. Основні генетичні типи ґрунтів України ЗАКОНОМІРНОСТІ   ЇХ ПОШИРЕННЯ.  КАРТА ГРУНТІВ УКРАЇНИ».
План
1. Умови ґрунтоутворення.
2. Закономірності поширення ґрунтів на території України.
3. Характеристика основних типів ґрунтів рівнин.
4.Закріплення здобутих знань (у вигляді змагання між двома командами)
5. Висновки. Нагородження учасників.
ІІІ. ФОРМУВАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Розповідь вчителя.
- Людина живе на планеті Земля, природа якої дає їй кисень, світло, тепло, воду. У земних надрах багато корисних для людини порід і мінералів. Але ні з чим не зрівняти цінність поверхневого шару земної кори, придатного для життя рослинності. Це – ґрунт.
Тисячі років використовуються ґрунти. А вони безупинно віддають свої дари людям, які їх доглядають. Тому, без перебільшення, можна сказати, що ґрунт відіграв величезну роль в еволюції нашої планети й залишається й надалі найважливішою ланкою природи, без якої немислимі високоорганізовані форми життя і прогрес людського суспільства. Для того, щоб розуміти цінність ґрунту, необхідно його вивчати. Що ми і будемо робити на сьогоднішньому уроці.
2. Репродуктивна бесіда
- Що таке ґрунт?
- З чого він складається?
- Яка відмінність між ґрунтом і гірською породою?
- Яка основна властивість ґрунту?
Послухайте уривок з вірша Н.Красоткіної «Планета Земля».
Поясніть, в чому полягає цінність ґрунту?

— А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?
— Ні-ні! На породі ніщо не росте!
А ґрунт дуже цінним створила природа
І це на планеті — руно золоте!
— А чому це так? І відмінність у чому?
— В ґрунтах речовини поживні всі є,
Волога й повітря у ґрунті м’якому.
І кожна рослинка вживає своє.
— А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?
— Це гарна домівка тваринкам дрібним!
Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
Личинки й жуки також селяться в нім!
_______, ______.

Імітую, використавши яблуко як уявну модель Землі, що запаси ґрунту у світі не безмежні.

         Подивіться на яблуко та уявіть,  що це — модель Землі в мініатюрі.
Розріжте яблуко на чотири рівні частини та відкладіть три з них убік. ( Три чверті поверхні Землі займають моря й океани. Цю  поверхню не можна використовувати для традиційного сільського господарства (хоча людство вже міркує над цим)).
Розріжте чверть яблука ще надвоє та відкладіть убік одну частину. Цю частину земної поверхні займають пустелі, де не ростуть сільськогосподарські культури.
Розріжте одну восьму яблука, що у вас залишилася, на чотири частини та відкладіть убік три з них. (Вони символізують ту частину земної поверхні, що вкрита скелями й камінням — така земля не є родючою).
Тонка скибка, яка залишилася, представляє 1/32 земної поверхні — саме таку частину вважають родючою землею. Зріжте зі скибки шкірку. Вона власне і є верхнім шаром, тобто ґрунтом, який годує рослини та виробляє їжу для всіх тварин і людей. Будівництво доріг, житлових будинків і підприємств на родючій землі ще більше скорочує площі, на яких можна вирощувати врожаї.
Зробіть відповідний висновок.

Заріплення матеріалу:

Учні діляться на 2 команди (по 6 ). Обирають назви команд відповідно до теми.
1.Роздаю кожній команді по пустій таблиці (А4 або А3) і окремі виписки де написані грунтоуторюючі фактории (зайві також будуть). Яка команда швидше правильно заповнить таблицю ( наклеїти) та і отримає перемогу. Капітан пояснює всі фактори грунтоутворення. Бали рахуємо на дошці.

2. ҐРУНТОВІ ГОРИЗОНТИ
Зазвичай ґрунт скла­дається з чотирьох шарів, що назива­ються горизонтами й позначаються літерами А, А2, В і С.
гумусовий – це горизонт А і його склад змінюється від ор­ганічного на поверхні до неорганічного у нижній частині.
горизонт А2 — це перехідна зона, де органіч­на складова змішана з мінеральними речовинами, горизонт вимивання
горизонт В — горизонт вмивання, де вміст гумусу поступово зменшується.
горизонт С -  мате­ринська гірська порода.
Завдання команд скласти у правильній послідовності розрізаний на частини грунтовий профіль (команда яка впоралась перша пояснює значення кожного горизонту, а вразі незнання право відповіді переходить до команди суперників)

3. Прийом «Естафета»
Учні складають по рядах доміно. Якої команди ряд першим дійде до слова «кінець», та команда й перемогла.
ПОЧАТОК
Поширені на Поліссі
Дерново-підзолисті ґрунти
Сформувалися на лесах в умовах недостатньої вологості
Чорноземи
Неродючі ґрунти, що мають значний вміст солі
Солончаки, солонці
Поширені на півночі України під широколистими лісами
Сірі лісові ґрунти
Утворилися в сухих степах під бідною рослинністю
Каштанові ґрунти
Гірські ґрунти, що і сформувалися під мішаними лісами
Бурі лісові ґрунти
Ґрунти Південного берега Криму, що утворилися в субтропічному кліматі з недостатнім зволоженням
Коричневі ґрунти
КІНЕЦЬ

4.Кожній команді роздаю по 4 картки з характеристикою грунтів. Команда суперників має набір літер з яких і має скласти правильну відповідь( назву грунту). (Або будуть лише озвучувати її).
Картка 1. «Дерново-підзолисті ґрунти».
     Площа — 2,5 млн. га; поширення — мішані ліси Полісся, Лісостепу та передгір'я Карпат; сформу­валися на льодовикових, водно-льодовикових піщаних та супіщаних відкладах; вміст гумусу — 5—2,5 %; мають значний (до 20 см) горизонт вимивання (підзолистий горизонт), кислу реакцію розчину; безструктурні з низьким вмістом поживних речовин.
Картка 2. «Сірі лісові ґрунти».
Площа - понад 5 млн. га; поширені у лісосте­пові; широколистими лісами з густим трав’яним покривом; сформувалися на лесах; вміст гумусу 5—8 %; процес ви­мивання виражений слабо; мають слабо кислу ре­акцію ґрунтового розчину, дрібно грудкувату струк­туру; виділяють три підтипи: ясно-сірі, сірі лісові і темно-сірі опідзолені.
Картка 3. «Чорноземні ґрунти (чорноземи типові)».
Площа — 7,7 млн. га; поширені в лісостепу під лучно-степовою рослинністю; сформувалися на ле­сах і лесоподібних суглинках; потужність гумусового горизонту - 65-150 см; вміст гумусу — 3,5-7 %; структура зернисто-грудкувата; високо родючі ґрун­ти, широко використовуються в землеробстві.
Картка 4. «Чорноземні ґрунти (чорноземи звичайні)».
Площа — 10,9 млн. га; поширені у північному Степу, сформувалися під степовою рослинністю в умовах обмеженої вологості; ґрунтоутворююча по­рода - лесоподібні суглинки і леси; гумусовий го­ризонт—40—60см; вміст гумусу — 4,3—6 %; ґрунти сприятливі для росту і розвитку сільськогоспо­дарських культур.
Картка 5. «Чорноземні ґрунти (чорноземи південні)».
Площа — 3,3 млн. га; поширені у південній час­тині Степу; утворилися на лесах і лесоподібних суг­линках під трав'яною рослинністю в умовах посуш­ливого клімату; гумусовий горизонт — 64- 68 см; вміст гумусу — 1,6—3,4 %.
Картка 6. «Каштанові ґрунти».
Площа - 1,2 млн. га; поширені в сухому Степу Приазов'я і Причорномор'я на знижених рівнинах під порівняно бідною трав'янистою рослинністю; сфор­мувалися на лесових породах; потужність гумусового горизонту до 40 см; вміст гумусу — 2,5-3,6 %; струк­тура грудкувата; подекуди проявляються ознаки со­лонцюватості.
Картка 7. «Солончаки і солонці».
Площа - близько 20 тис. га; поширені фрагмен­тарно на узбережжі Чорного моря, островах затоки Сиваш і в приморській частині річкових долин; ха­рактеризуються значною концентрацією легкороз­чинних солей у поверхневій частині, часто з утворен­ням сольової кірки; концентрація солей від 3 до 25 %; мають дуже низьку родючість.
Картка 8. «Торфові ґрунти».
Площа — понад 1 млн. га; поширені на Поліссі і подекуди в Лісостепу в умовах надлишкового зволо­ження атмосферними та ґрунтовими водами; сфор­мувалися під вологолюбною рослинністю і мають шар торфу понад 50 см; за товщиною торфу їх по­діляють на торфово-глейові, торфово-болотні і тор­фовища; потребують регулювання водного режиму.
Висновки. Нагорождення учасників.

Зображення роздрукувати і використовувати як фішки за правильні відповіді!


                       Таблиця до першого конкурсу з невірними відовідями





Немає коментарів:

Дописати коментар